Osiedle premium bez chodnika. Radny Olsztyna interweniuje [ZDJĘCIA]

2024-02-12 18:57:39(ost. akt: 2024-02-12 15:53:43)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Dobrze znana olsztynianom ul. Marii Dąbrowskiej, łącząca ul. Krasickiego z Szymborskiej jest znacznym udogodnieniem dla mieszkańców "Osiedla Premium". Istnieje jednak pewien problem - brakuje tam ścieżki dla pieszych, której brak powoduje spore zagrożenie. O jej budowie jednak na razie ani widu, ani słychu.
Budowa "Osiedla Premium" trwa nieprzerwanie od 2019 roku. Inwestycja została rozplanowana na 3 etapy - pierwszy zakończył się w marcu 2021 roku, kiedy to do użytku oddano trzy budynki mieszkalne. W lipcu 2022 roku zakończono drugi etap inwestycji z wybudowaniem trzech kolejnych budynków. Ostatni etap budowy zakończy się w pierwszym kwartale 2024 roku.

Osiedle położone jest w bardzo nietypowym miejscu, a dokładniej w lesie na Pieczewie, pomiędzy ul. Krasickiego i Szymborskiej częściowo na terenie dawnego poligonu.

Droga leśna, która łączy obie ulice jest wręcz idealną trasą dla mieszkańców tamtego osiedla chcących dostać się w rejony handlowe położone przy ul. Krasickiego czy dalszych terenów Nagórek i Jarot.

W ostatnim czasie mieszkańców osiedla Pieczewo zaniepokoiły pewne głosy dotyczące potencjalnego zamknięcia drogi leśnej łączącej ul. Krasickiego i Szymborskiej. W celu wyjaśnień, radny Miasta Olsztyna Tomasz Głażewski złożył interpelację do prezydenta Piotra Grzymowicza, który stanowczo określił, że nie ma planów zamknięcia szlaku.

Radny nie odpuścił i złożył do prezydenta drugą interpelację. Radny Tomasz Głażewski dalej podejmuje tematykę leśnego odcinka trasy oraz umiejscowienia tam szlaku pieszo-rowerowego.

We wspomnianej odpowiedzi na interpelację prezydent określił, że wykonanie komunikacji pieszej dla osiedla "Premium" ma się odbyć bezpośrednio na ul. Szymborskiej - tak głosi zapis Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego miasta Olsztyn. Miasto jest właścicielem gruntów znajdujących się przy tej ulicy, więc prędzej czy później powstaną tam nowe budynki.

Plany te powstały w 2007 roku, co z punktu widzenia samorządu jest wręcz prehistorią. Jak zaznacza radny Głażewski w swojej następnej interpelacji - zmieniło się otoczenie, zmieniły się potrzeby. Zanim przez ul. Krasickiego zaczęły przejeżdżać tramwaje i powstał tam wielkopowierzchniowy sklep Carrefour, rejony ul. Krasickiego i Barcza były czystym polem. Teraz to już dobrze rozwinięte osiedla handlowe. Mieszkańcy "Osiedla Premium" również często odwiedzają tamtejsze rejony.

W tym miejscu powraca temat drogi prowadzącej przez las, między ul. Krasickiego a Szymborskiej. Mieszkańcy osiedla, którzy np. nie posiadają samochodu, w celu dotarcia do najbliższego przystanku tramwajowego, muszą pieszo pokonać
cały odcinek, który jest nieoświetlony, na dodatek nie mający żadnej ścieżki, co stwarza duże niebezpieczeństwo. Osoby poruszające się rowerem również mają w tym spore trudności.

— Codziennie poruszam się tamtą drogą do pracy. Kiedy w ciągu dnia jest już bardzo ciemno, trudno zauważyć przechodnia idącego boczną ścieżką. Odblaski nic w tym momencie nie dają — zauważa radny Tomasz Głażewski

Plan zagospodarowania terenu ma jednak nie uwzględniać budowy ścieżki pieszo-rowerowej w kierunku ul. Krasickiego, Jarot i Nagórek. W swojej interpelacji radny Głażewski wnosi o opracowanie zmiany mającego już prawie 15 lat planu MPZP oraz opracowanie rozwiązania gwarantującego ujęcie w nim połączenia osiedla i przyszłej zabudowy mieszkaniowej zarówno drogą i ciągiem umożliwiającym komunikację pieszych i rowerzystów z ul. Krasickiego.

Swój udział w tworzeniu ścieżki na terenie osiedla miał również inwestor Premium Deweloper. Według pierwszej interpelacji Tomasza Głażewskiego inwestor miał zobowiązać się do stworzenia ścieżki, która miała skomunikować osiedle z najbliższymi ciągami pieszymi.

Prezydent Piotr Grzymowicz poinformował o planach podjętych w 2020 roku. Istniały dwa warianty, z którego wybrano tzw. warianit "I" - łączący "Osiedle Premium" trasą pieszo-rowerową z ul. Krasickiego. Deweloperowi przesłano wszystkie wytyczne, jednak po zapoznaniu nie podjął w tym kierunku żadnych działań.

— Moim zdaniem, jeśli deweloper temat zaczął, to powinien realizować projekt ścieżki pieszo-rowerowej. Deweloper buduje osiedle, które można nazwać "fajnym osiedlem w lesie", mający duży problem komunikacyjny. W okolicy znajduje się wiele usług handlowych i komunikacja publiczna, do której jednak trasa jest wydłużona i prowadzi z lasu. Skoro padła deklaracja, to dlaczego stanęło to tylko na drodze zainteresowania — pyta radny Tomasz Głażewski.

Spółka Premium Deweloper potwierdza fakt podjętej próby wykonania chodnika łączącego Osiedle Premium z ulicą Krasickiego, lecz w trakcie wstępnych prac pojawiły się problemy prawno-formalne:

— Dotarła do nas informacja, iż miasto planuje docelowo zamknąć obecny dojazd do ul. Krasickiego i przekształcić w ciąg pieszo-rowerowy. Zatem projektant działający na zlecenie Spółki zaprzestał dalszych prac — czytamy w oficjalnej wiadomości od spółki, w nawiązaniu do sytuacji z 2020 roku.

Według Premium Deweloper, interwencję w sprawie budowy ciągu pieszo-rowerowego mieli podjąć nawet sami mieszkańcy osiedla.

— Mieszkańcy osiedla również podjęli próbę zorganizowania budowy chodnika na ''drodze objazdowej'' za pomocą projektu złożonego w 10. edycji Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Jednak w okolicy maja 2023 r. projekt został odrzucony, powodem negatywnej oceny wniosku było odwołanie się do zapisów MPZP oraz projektu drogowego z 2019 r. W/w dokumenty wskazują, że przedmiotowy dojazd do ul. Krasickiego będzie w przyszłości zamknięty dla ruchu kołowego i zostanie przekształcony na ciąg pieszy - tłumaczy spółka w dalszej części wiadomości.

I dodaje — Spółka nie jest w stanie zrealizować chodnika na terenie niebędącym własnością Dewelopera - przedmiotowy teren to własność Gminy Olsztyn, a także Skarbu Państwa. Spółka również nie może realizować projektu niezgodnie z zapisami MPZP.

Skoro Gmina Olsztyn w najbliższym czasie nie chce ani zamknąć odcinka łączącego ul. Krasickiego z Szymborskiej, ani nie planuje jego przebudowy, to co stoi na przeszkodzie, aby deweloper na nowo wznowił negocjację z miastem lub chociażby dogadał się w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom, poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego?

— Spółka jest otwarta na współpracę z miastem. Jest to jednak teren miejski i wymaga działań formalno-prawnych ze strony miasta — podkreśla deweloper.

Piłeczka znajduje się po stronie miasta, a dokładnie prezydenta Piotra Grzymowicza, który wciąż nie odpowiedział na ostatnią interpelację radnego Tomasza Głażewskiego.


Janusz Siennicki


Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Sprawiedliwa #3113638 13 lut 2024 11:54

    Dzień dobry, mam nadzieję, że ani obecna droga nie zostanie zamknięta, jak również powstanie oświetlony chodnik pieszo – rowerowy prowadzący z ul. Krasickiego do osiedla Premium. Z rana tą drogą wożę dzieci do szkoły na Pieczewie, bo tam jest ich rejon. A szarówką wracają do domu nieoświetlonym poboczem. Jest bardzo niebezpiecznie. Ciężko aby dzieci wracały do domu na około oficjalnym dojściem od strony ul. Szymborskiej, bo po pierwsze tam też nie ma jeszcze oświetlonego chodnika do osiedla Premium, a po drugie w stronę ul. Szymborskiej Prezydent nie zapewnił jeszcze autobusów miejskich, z których mogłyby korzystać dzieci wracające ze szkoły z Pieczewa.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Sprawiedliwa #3113637 13 lut 2024 09:44

    Dzień dobry, mam nadzieję, że ani droga nie zostanie zamknięta, jak również oświetlony chodnik pieszo-rowerowy powstanie. Z rana tą drogą wożę dzieci do szkoły na Pieczewie, bo tam jest ich rejon. A szarówką wracają do domu nieoświetlonym poboczem. Ciężko aby dzieci wracały na około oficjalnym dojściem od strony ul. Szymborskiej, bo po pierwsze tam też nie ma jeszcze oświetlonego chodnika do osiedla, a po drugie w stronę ul. Szymborskiej, Prezydent nie zapewnił jeszcze autobusów miejskich, z których mogłyby korzystać dzieci.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Babsko #3113635 13 lut 2024 09:12

    Żenada, Głażewski tylko dlatego docieka, bo jest to w jego interesie. Brak wizji miasta za 20 30 lat, to główna polska bolączka. Na deweloperach nie wymaga się nic. A powinno, np projektowanie tak bloków by były w nich miejsca na usługi, pełna infrastruktura. A nie, że może ktoś coś kiedyś..

    odpowiedz na ten komentarz