Remont dworca w Olsztynie na ostatniej prostej [ZDJĘCIA]

2024-03-07 09:00:49(ost. akt: 2024-03-06 15:50:00)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Cały czas trwa remont budynku dworca głównego PKP w Olsztynie. Wiadome jest, że obiekt nie zostanie oddany do użytku w tym roku. Nie zmienia to faktu, że prace idę pełną parą.
Pierwotny termin oddania budynku dworca głównego miał mieć miejsce w drugiej połowie ubiegłego roku. Z powodu obecności elementów azbestu, które zostały użyte do zbudowania dachu, należało je w bezpieczny sposób usunąć. To sprawiło, że termin został przesunięty na początek roku 2024. Tym razem na przeszkodzie stanęła konieczność wykonania dodatkowych prac w zakresie odprowadzenia wód odpadowych z placu, zabudowy zbiornika retencyjnego i drenażu.

Fot. Zbigniew Woźniak

Aktualny termin otwarcia kolejnej bardzo ważnej inwestycji w Olsztynie wypada na lato tego roku. Cały czas trwa jego intensywna budowa. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci — w latach 1969-1971. Budowa nowego obiektu ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca.

Zostanie on wniesiony na planie trapezu. Frontowa elewacja będzie ozdobiona neonem z napisem "Dworzec Główny", przeniesionym z poprzedniego obiektu z uwzględnieniem zaleceń konserwatora zabytków. Długość elewacji ma wynosić 73 metry, natomiast szerokość pod dachem - 29 m. Najwyższy punkt dachu ma znaleźć się na pułapie 12 m. Bryła ma zostać połączona z pierwszym peronem, wskazując modernistycznych charakter dworca.

Fot. Zbigniew Woźniak

Pasażerowie mogą korzystać aktualnie z peronu 3 i 4. Wykonawca skupia się teraz na pracach związanych z budową peronu 1 i 2 oraz pracach wykończeniowych w nowej nastawni (ma być oddana do użytku w kwietniu tego roku) i przejściu podziemnym. Na peronach pojawią się odrestaurowane słynne wiaty, które podlegają konserwatorowi zabytków. Jednak w związku z tym, że wiaty są różnej długości i szerokości, trzeba było je zamienić, by dostosować do konstrukcji nowych peronów.

Fot. Zbigniew Woźniak

Z komunikacyjnego punktu widzenia istotny będzie podziemny tunel, który ma łączyć dworzec z Zatorzem i być dłuższy, wyższy i szerszy, niż poprzedni 40-metrowiec.


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Xawery #3113982 7 mar 2024 17:57

    Pogubiłem się. To budowa dworca czy remont dworca?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz