Nowe światło dla Izery

2024-03-21 18:30:12(ost. akt: 2024-03-21 18:37:44)

Autor zdjęcia: PAP

Decyzja Ministerstwa Aktywów Państwowych o powołaniu nowego składu Rady Nadzorczej spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za rozwój polskiego samochodu elektrycznego, przynosi nową nadzieję dla entuzjastów idei stworzenia krajowej marki pojazdów elektrycznych.
Decyzja Ministerstwa Aktywów Państwowych o powołaniu nowego składu Rady Nadzorczej spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za rozwój polskiego samochodu elektrycznego, przynosi nową nadzieję dla entuzjastów idei stworzenia krajowej marki pojazdów elektrycznych. W obliczu długotrwałej stagnacji, przejęcie nadzoru nad spółką wydaje się krokiem ku przyszłościowemu rozwojowi projektu Izera. W jaki sposób postępują prace nad tym innowacyjnym pojazdem?

Wielomiesięczne opóźnienia w podejmowaniu kluczowych decyzji były dotkliwe dla projektu. Aby utrzymać założony harmonogram, ElectroMobility Poland potrzebuje pilnie nowej umowy inwestycyjnej. Na szczęście, prace nad samym pojazdem idą zgodnie z planem, co oznacza, że prototypowe egzemplarze testowe mogą pojawić się na drogach jeszcze w tym roku.

20 marca odbyło się walne zgromadzenie akcjonariuszy, które zdecydowało o zmianie składu Rady Nadzorczej. Skarb Państwa kontroluje 90,8% udziałów w ElectroMobility Poland, a pozostałe udziały (po 2,3%) należą do czterech spółek energetycznych: Polskiej Grupy Energetycznej, Enei, Energi i Tauronu.

W nowej Radzie Nadzorczej znalazło się wiele postaci o wyjątkowych kwalifikacjach eksperckich. Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, oraz Paweł Poneta, dyrektor wykonawczy ds. badań i innowacji w Tauron Polska Energia S.A., to tylko niektórzy z nowych członków Rady, którzy wniosą cenne doświadczenie i wiedzę w rozwój polskiej elektromobilności.

Decyzja o zmianie składu Rady Nadzorczej wydaje się być krokiem w stronę „odpolitycznienia” projektu. Jednak odwołanie ze składu Rady Wojciecha Szyszko, doświadczonego w branży motoryzacyjnej, pozostawia pytania bez odpowiedzi.

Ostatnio resort Funduszy i Polityki Regionalnej postanowił przesunąć wsparcie finansowe dla projektu Izera z części grantowej na preferencyjne pożyczki. Minister Aktywów Państwowych, Borys Budka, zapowiedział starania o „uratowanie terenów w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym”.

Choć powołanie nowej Rady Nadzorczej nie przesądza o przyszłości projektu, to związek Macieja Mazura z Ministerstwem Aktywów Państwowych wskazuje na pozytywny kierunek dla realizacji Izery. Decyzja o pozostawieniu obecnego zarządu spółki dodaje pewności, że projekt nadal idzie naprzód.

W połowie marca ElectroMobility Poland podpisało list intencyjny z firmą MIRBUD S.A. w sprawie budowy fabryki Izery w pobliżu Jaworzna. Planowane jest rozpoczęcie produkcji pierwszych pojazdów w połowie 2026 roku. Zakończenie drugiej fazy projektowej oznacza, że pierwszy model Izery jest gotowy do produkcji, a projekt przechodzi teraz do etapu zapewnienia ciągłości dostaw niezbędnych komponentów.

Projekt Izera to obietnica nie tylko dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, ale także dla całego sektora elektromobilności w Europie. Oczekiwania wobec projektu rosną, a jego realizacja staje się coraz bardziej realna.